Konsultointi

Perehdytys ja verkostoyhteistyö
Hyvinvointikartoilla vaikutetaan
laala-alaisesti organisaation toimintatapoihin sekä strategisella että
operatiivisella tasolla. Muutosprosessissa keskeisiä vaiheita ovat asenne- ja
kulttuurivaikuttaminen, Hyvinvointikartoilla tuotetun tiedon hyödyntäminen
ammatillisissa ja moniammatillisissa prosesseissa sekä ennakoivassa
päätöksenteossa.
Activity Stonesin asiantuntijat tukevat
organisaatioita Hyvinvointikartan käyttöönoton kaikissa vaiheissa.
Hyvinvointikartan pilotointivaiheen sisällytetään menetelmän pääkäyttäjille
suunnattu perehdytys- ja keskustelutilaisuus.
Perehdytyksellä varmistetaan, että
jokainen Hyvinvointikarttaa käyttävä asiantuntija hallitsee menetelmän ja osaa
käyttää tarvelähtöistä tietoa omassa työssään, olipa kysymys
asiakasrajapinnassa toimivasta tai ylimpään johtoon kuuluvasta henkilöstä.
Hyvinvointikartastoa käyttävillä
organisaatioilla on mahdollisuus vaikuttaa Hyvinvointikartan tietosisältöihin
ja teknologiaan. Activity Stonesin yhteistyömalli mahdollistaa
tarvelähtöisen, vuoropuhelua edistävän ja ketterän verkosto- ja
kehittämisyhteistyön kaikilla osa-alueilla.
Raportointi- ja seurantajärjestelmän
kehittäminen
Inhimillisesti kestävän ja taloudellisesti
tuottavan hyvinvointipalvelujärjestelmän yksi keskeinen edellytys on, että
toimintaa ja päätöksentekoa ohjaava tieto on reaaliajassa kaikilla tasoilla
hyödynnettävää.
Erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon
päätöksentekoa ohjaava tieto on tyypillisesti sekä sisällöllisesti että
ajallisesti reaktiivista ja tulokset ovat usein sen mukaisia.
Ennakoiva tiedolla johtaminen mahdollistuu yhdistämällä Hyvinvointikartaston oireilua ja heikkoja signaaleja näkyväksi tekevää tietoa indikaattoreihin, joiden kautta säästöpotentiaalia ja edelleen kustannussäästöjä on mahdollista arvioida.
Ennakoiva asiakasohjaus
Hyvinvointikartta saattaa tehdä näkyväksi tarpeita, joihin organisaatiolla ei ole osaamista vastata. Asiantuntijoiden rekrytointi on tyypillisesti aikaa vievää ja kallista. Mikäli tarvittavaa osaamista ei ole käytössä oikea-aikaisesti, saattaa tuen tarpeen kasvusta aiheutuva kustannus olla moninkertainen.
Hyvinvointikarttaa käyttävät organisaatiot voivat hyödyntää Activity Stonesin laajaa asiantuntiverkostoa ennakoivan asiakasohjauksen kehittämisessä hyvinvoinnin eri osa-alueille. Koulutuksella ja konsultoinnilla voidaan vahvistaa organisaation kykyä vastata ennakoivasti tunnistettuun tuen tarpeeseen.